Bankoverstapdienst wordt nog eenvoudiger voor consument

14 juli 2017

Nieuwe site Bankswitching.be informeert schuldeisers en consumenten 

Vanaf 1 februari 2018 wordt het voor de consument nog eenvoudiger om over te stappen naar een andere bank. Hij zal namelijk niet langer zelf zijn nieuwe rekeningnummer moeten doorgeven aan pakweg zijn werkgever of elektriciteitsleverancier. Zijn nieuwe bank zal dat op zich nemen.

Via de nieuwe centrale dienst Bankswitching stuurt zij de meldingen van een bankoverstap door aan de verschillende schuldeisers en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen.  

Bankswitching communiceert rechtstreeks aan schuldeisers

De vernieuwde bankoverstapdienst kadert in de Europese betaalrekeningrichtlijn. Die richtlijn zou omgezet worden in een Belgische wet en op 1 februari 2018 in werking treden. Vanaf dat ogenblik hoeft een klant die van bank verandert zijn nieuwe rekeningnummer niet meer zelf mee te delen aan zijn schuldeisers die met domiciliëring werken (bv. telecomoperatoren of nutsbedrijven) en opdrachtgevers van terugkerende overschrijvingen (bv. zijn werkgever of een uitkeringsinstelling zoals een pensioendienst of een ziekenfonds). De nieuwe bank zal dat in zijn plaats doen.

De banken werken voor deze uitgebreide bankoverstapdienst samen binnen de nieuwe interbancaire dienst Bankswitching. Dankzij de keuze voor één centrale dienst zullen de schuldeisers en terugkerende betalers geen meldingen van bankoverstap ontvangen van verschillende banken maar wel van één kanaal, namelijk Bankswitching.

De meldingen bevatten het nieuwe rekeningnummer van de consument, de overstapdatum en een kopie van het aanvraagformulier dat de klant heeft ondertekend. Vanaf de overstapdatum moeten de schuldeisers en terugkerende betalers het nieuwe rekeningnummer gebruiken.

Aangezien het in grote organisaties om meerdere meldingen per dag kan gaan, verstuurt de dienst Bankswitching de meldingen in dat geval gegroepeerd.

Schuldeisers kunnen nu al met de voorbereiding starten

Schuldeisers van domiciliëringen en terugkerende betalers kunnen ervoor kiezen om hun meldingen via een digitaal kanaal (bv. Zoomit) te ontvangen.

Digitaal heeft uiteraard vele voordelen: het is snel, makkelijk en geautomatiseerd.

Organisaties die voor de elektronische weg kiezen, kunnen terecht op de website www.bankswitching.be. Daar kunnen ze zich vanaf het najaar van 2017 registreren en een digitaal kanaal kiezen.

Ze vinden er wel al alle technische specificaties om zich tijdig voor te bereiden op de nieuwe werkwijze.

Schuldeisers van domiciliëringen en terugkerende betalers die geen digitaal kanaal doorgeven, zullen hun meldingen per brief ontvangen.

Nieuwe bankoverstap maakt het consument makkelijker

Bij een bankoverstap regelen de banken vandaag al heel wat. De consument vraagt bij zijn nieuwe bank de overstap aan en vervolgens werken de nieuwe en vorige bank samen om:

  • de doorlopende en memo overschrijvingsopdrachten over te zetten naar de nieuwe bank;
  • de consument te informeren over actieve domiciliëringen;
  • de betaalkaarten te schrappen bij de vorige bank;
  • de vorige zichtrekening te vereffenen;
  • het saldo over te zetten op een zichtrekening bij de nieuwe bank.

In het huidige systeem moet de consument zelf zijn schuldeisers van domiciliëringen en terugkerende betalers verwittigen. Vanaf 1 februari 2018 zal de nieuwe bank dat in zijn plaats doen.

Dankzij de bankoverstapdienst kan de consument dus snel en zonder kosten overstappen van de ene bank naar de andere.

Op de website www.bankswitching.be vindt de consument alle nodige info over de huidige en toekomstige bankoverstapdienst.

Meer weten?

Voor meer uitleg kunt u terecht bij Isabelle Marchand, woordvoerster van Febelfin, op het centrale persnummer 02 507 68 31 of via press@febelfin.be

Breng zeker ook een bezoekje aan www.bankswitching.be

Meer over: