Vernieuwde bankoverstapdienst: meer dan 39.000 gebruikers op zes maanden

6 september 2018

Banksector roept op tot medewerking tegenpartijen voor een geslaagde bankoverstap

Sinds de opstart van de nieuwe bankoverstapdienst op 1 februari 2018 werden 39.758 bankoverstappen aangevraagd. Het gemak en de eenvoud van de vernieuwde dienst zorgde voor een verdubbeling van het aantal overstappen tegenover een jaar eerder.

Ondanks deze cijfers verloopt de werking van de dienst nog niet altijd als gewenst. Om een bankoverstap vlot en volledig te kunnen afronden, dienen schuldeisers met domiciliëringen (bv. een nutsbedrijf) en terugkerende betalers (bv. de werkgever of een overheidsdienst) het nieuwe rekeningnummer aan te passen in hun betalingen.

Die bijwerking gebeurt echter niet altijd tijdig. Febelfin roept deze tegenpartijen op om zich zo snel als mogelijk aan te passen en hun wettelijke verplichtingen na te komen.

Sinds 1 februari 2018 hoeft de klant niet langer zelf zijn nieuwe rekeningnummer door te geven aan pakweg zijn werkgever of elektriciteitsleverancier wanneer hij van bank verandert.

Via de dienst Bankswitching brengt nu de nieuwe bank de schuldeisers met domiciliëringen en de terugkerende betalers op de hoogte van het nieuwe rekeningnummer. Zo blijft de klant heel wat papierwerk bespaard.  

Tussen 1 februari 2018 en 31 juli 2018 werden in totaal 39.758 bankoverstappen verwerkt. Het succes van de vernieuwde dienst liet zich meteen voelen: terwijl in januari 2018 3.034 personen een bankoverstap aanvroegen, steeg het aantal aanvragen in februari al naar 6.804. Ook in de maanden daarop schommelde het aantal aanvragen rond gemiddeld 6.500.

Lagere drempel

Betekent dit dan dat klanten steeds meer ontevreden zijn over hun bank? Helemaal niet, het is voor de klant gewoon gemakkelijker dan vroeger om over te stappen naar een andere bank. De drempel is nu veel lager, waardoor de klanten sneller de stap zetten om van bank te veranderen, om welke reden dan ook. Een goede zaak voor de klant dus.

Nog meer samenwerking nodig voor succes

Wanneer een klant verandert van bank, werken de vorige en de nieuwe bank samen om de schuldeisers met domiciliëringen en terugkerende betalers op de hoogte te brengen van de overstap. Voor een geslaagde overstap rekenen de banken op de volle medewerking van deze tegenpartijen. Zij zijn bij wet verplicht om vanaf de overstapdatum enkel het nieuwe rekeningnummer gebruiken.

Ondanks het succes van de bankoverstapdienst loopt het toch nog niet altijd als gewenst. Febelfin stelt immers vast dat een aantal tegenpartijen het rekeningnummer niet tijdig bijwerken en dus het oude reeds afgesloten rekeningnummer gebruiken waardoor hun betalingen niet kunnen worden uitgevoerd. Het betreft onder meer telecombedrijven; energie- en watermaatschappijen, overheidsdiensten (zoals de Federale Pensioendienst, de kinderbijslagfondsen, …), de mutualiteiten, de vakbonden, ... 

Febelfin roept deze tegenpartijen op om zich zo snel als mogelijk aan te passen en hun wettelijke verplichtingen na te komen. Overleg, een sensibiliseringscampagne en nog meer samenwerking moeten deze problemen van de baan helpen zodat de klant kan vertrouwen op een vlotte en volledige dienstverlening.

Meer informatie

Alle informatie over de bankoverstapdienst kunt u lezen op www.bankswitching.be. 

Voor meer uitleg kunt u ook terecht bij Isabelle Marchand (02 507 68 31 – press@febelfin.be), woordvoerster van Febelfin.

Meer over: